Positioneringsstrategie: voor iedere onderneming weer anders

Als ondernemer wil je graag een plek in de markt veroveren. Het liefst een plek die niemand anders heeft, het zogenaamde ‘gat in de markt’. Maar ook al heb jij het meest briljante idee bedacht, daarbij moet je wel goed kijken welke positionering daar het beste bij past en welke marketingmix instrumenten er nodig zijn om het product te vermarkten. Deze positionering is dus voor iedere ondernemers verschillend. Wees eerlijk, je wilt toch niet een one size fits nobody positionering voor jouw ‘gat in de markt’?

Wat is positionering?

Zonder een hele encyclopedie te schrijven over positionering te schrijven en je te overladen met een heleboel theorie, geven we graag wat meer uitleg over positioneren.

Positionering gaat over de positie die een merk of organisatie in het brein (de perceptie) van de doelgroep wil innemen, ten opzichte van andere merken of organisaties. Een positionering leg je vast voor een aantal jaar en deze draag je dus ook langere tijd uit. Maar daarnaast bestaat de positionering ook uit een propositie. Hierbij overtuigen wij de doelgroep met een merkbelofte of een concrete boodschap.

Het gaat dus om de juiste perceptie bij jouw doelgroep en de concrete boodschap of merkbelofte die jouw organisatie uniek maakt.

Positionering voorbeeld

Wanneer een organisatie bij Independent Sales & Marketing terecht komt met een positioneringsvraagstuk, gaan wij creatief mee denken in het unieke gat in de markt. Want dat is er voor iedere organisatie. Denk bij voorbeeld aan een Thaise dame die een massage studio wil beginnen, maar niet de associatie met happy ending naar voren wil brengen. Voor haar hebben wij een positionering gekozen die bij haar past: Ze heeft nu een massage kliniek, waarbij mensen direct een andere perceptie hebben.